05 mai, 2007

Egil Svartdahl i barnehagen

I formiddag bestemte jeg meg for å ta en titt på pinsepastor Egil Svartdahls program "TV-pastoren", som gikk i reprise på TV2. Jeg hadde aldri sett et program med ham før, og tenkte at det kunne være greit å få det med seg.

Det aktuelle programmet var tatt opp rett før jul, med juleforberedelser og alt mulig. I en sekvens sitter Svartdahl i en barnehage og forteller om eventyr. Han spør barna om eventyr er sanne historier. Ett av barna svarer da at joda, eventyr er virkelige historier. Da forklarer Svartdahl svært aggressivt at nei, eventyr er ikke sanne historier, fordi eventyr alltid begynner med "Det var en gang". Deretter drar pastoren (hvem fant egentlig på å dra en pastor inn i en barnehage? Det er ulovlig å misjonere i barnehagen, og har vært det siden 1960-tallet.) frem en Bibel, slår opp i Juleevangeliet og leser høyt begynnelsen: "I de dager skjedde det..." Så forklarer den godeste pastor Svartdahl til barna at det er dette som er forskjellen mellom eventyr og sanne historier, nemlig måten de begynner på! For Juleevangeliet er jo sant, må vite.

Denne sekvensen gjorde meg kvalm. At TV2 kan finne på å sende slik indoktrinering av barn står for meg som skammelig og bakstreversk. Richard Dawkins, i sin bok The God Delusion, peker på denslags opptreden overfor barn som barnemishandling. Og jeg er enig med ham. Det barn aller minst trenger er en oppblåst pastortosk som forteller Juleevangeliet som faktisk historie, og kveler enhver trang til å stille spørsmål og å "være barn", som det heter. En slik mann må ikke få lov til å slippe til i barnehager med sitt dystre og grunnløse budskap. Barn er meget sårbare for slikt, og samfunnet må beskytte dem fra indoktrinering og falsk kunnskap.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Helge said...

Godt jobbet!

Men jeg tror du tar feil angående misjonering i barnehagen, for datteren min gikk i en barnehage tilknyttet kirken og gjett hvem som kom hjem med splintrende ny viten om Jesus og gud og alle de der?!

Uansett så går jo Svartdahl for å være moderat og selv det er jo helt på trynet.

00:56  
Blogger Andreas said...

Det er nok forskjell på offentlige og private barnehager. I offentlige mener jeg bestemt at det ikke er tillatt med misjonering, akkurat som det ikke er tillatt i skolen. Skjønt man har vel aldri tatt det forbudet helt seriøst. Jeg vet ikke om barnehagen Svartdahl besøkte var offentlig eller privat, men uansett er det jo avskyelig å utsette småbarn for denslags monstrøsiteter.

20:17  
Anonymous Anonym said...

Merkelig at du er så redd for Bibelen!

13:47  
Blogger Andreas said...

Redd for Bibelen? Jeg er ikke redd for selve boken, men de holdningene og det menneskesynet som forfektes i den er ikke bare feil, men foreldet og direkte skadelige. At denslags skal bli påprakket små, forsvarsløse barn mener jeg er en skandale.

14:15  

Legg inn en kommentar

<< Home