04 april, 2007

Herregud...

Har nettopp diskutert religion med en selverklært "liberal kristen", og denne klarte da å påstå at om ikke syndefallet hadde skjedd, hadde mennesket vært udødelig, og jorden hadde da vært større for å kunne ta hånd om befolkningsveksten! Han påstod faktisk at jorden kunne vært på størrelse med universet, som er uendelig (med hans ord). Man lurer av og til på hva som egentlig foregår inne i en religiøs hjerne... (Som "liberal kristen" har han konstruert en del teologiske konsepter som kun finnes i hans eget hode, som f.eks. at Gud laget flere "første skapninger" enn Adam og Eva, siden det ellers ville blitt innavl. Bibelen sier selvsagt ikke noe om dette.)

Han er ellers en hyggelig kar, men her begynte jeg å le åpent av ham. Kanskje like greit at han måtte løpe for å rekke siste bussen rett etter dette. Tror ikke jeg hadde klart å la være å utbrodere min forakt for et slikt tankesett.

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Helge said...

Høres ut som om det var kristendomslæreren min i fra ungdomsskolen du har møtt på. Du møtte han på en busstopp, jeg ble undervist i tre år...

10:54  
Blogger Andreas said...

Det var nok neppe ham, siden denne er student. Skremmende nok er det tydeligvis flere der ute som har en slik innstilling til teologi, religion og bevisførsel... Jeg traff ham heller ikke på et busstopp, men satt og drakk med ham i seks timer. Vi var tre ateister/skeptikere, og denne "liberaleren". Behøver jeg å nevne at argumentene hans ble fullstendig knust og latterliggjort?

17:30  

Legg inn en kommentar

<< Home