08 august, 2006

Larmonien

Jeg tenker vi begynner min nye tilværelse på nett litt forsiktig, at jeg ikke begynner å rave om storpolitikk og religiøse tullinger med en gang (noe Jan Haugland og The Raving Atheist gjør så bra).

Derfor; litt om Musikselskabet Larmonien. Det ærede Musikselskab ble stiftet 21. februar 1966 og øver hver tirsdag kl. 18-20 på Kvarteret i Bergen. Etter øving går man gjerne ut og drikker en øl eller seks. Fokus er definitivt på det sosiale fremfor det musikalske, derav mottoet Inimicissima Musicae, musikkens verste fiende.


Pr. dags dato er vi ikke så fryktelig mange, kun 10-12 pers., så vi satser på mange nye festglade musikanter til høsten. Om du har lyst å være med er det bare å møte opp, selv om du kun kan spille tepose eller noe liknende. Tro meg; dette er gøy! Og det sier jeg ikke fordi jeg sitter i styret, det er virkelig morsomt. Som Kacerer (eller Herre over Kroner og Øre, som jeg liker å titulere meg) har jeg ansvaret for Musikselskabets økonomi, men oss imellom er det ikke en spesiell tung byrde. På bildet (som er fra julebordet 2005, hvor vi var litt flere enn nå) er det for øvrig jeg som står ytterst til venstre i hvit skjorte med et utrolig dumt flir i trynet. Skjønner ikke hvordan det går an å se så jævlig dum ut akkurat i det øyeblikket blitsen går!

Repertoiret vårt består av bl.a. Dixieland strut, Stars and stripes forever, Can-Can, Gud hvor du er deilig og klassikeren Holmenkålmarsjen. Vår sangbok er alltid med, men noe sangkor det er vi ikke! (Og det blir vi aldri!) Nemlig!
Musikselskabets høye beskytter heter Hans Høyhet Nygaardsgubben (med septer og anal bæreinnretning), og er etter sigende flere hundre år gammel. Hans nærvær inspirerer musikantene til alltid å yte sitt beste, om det gjelder å spille Holmenkålmarsjen i valsetakt og Mikke Mus-tempo eller å ta kykeliky. Det sistnevnte innebærer å drikke en kvartflaske Original Bitter på 15 minutter, en bedrift som belønnes med utmerkelsen Den gyldne Opptrekker (som undertegnede selvsagt er innehaver av, selv om det tok fire hytteturer og 11,29 minutter å få det unnagjort). De barskeste av Pigelarmer og Mandsangere får det unna på rundt 10 sekunder, men rekorden er såvidt jeg husker på 3,34 sekunder...


Om en uke braker semesteret løs, og vi kan rett og slett ikke vente!

Etiketter: